Forum KGB
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
George R. R. Martinacykl "Pieśń Lodu i Ognia"
Autor Wiadomość
geralt 
Prorektor

Wysłany: 2012-03-26, 23:11   

Kartka dothracka genialna :lol:

Lean val Tirach 
Prorektor
Leanan sídhe

Wysłany: 2012-03-27, 11:24   

A mnie rozwala Hodor Hodor. :lol:

geralt 
Prorektor

Wysłany: 2012-03-27, 22:30   

To końskie serce jest bardzo wymowne :D Hodor miał w serialu lepsze ujęcia :lol:

"I love Lyanna" też mi się podoba.

Nieznany 
Rektor
(czyt.: sprzątaczka)

Wysłany: 2012-04-06, 11:24   

Geri lub Linka, mogli byście przenieść posty ze spoilerami do właściwego tematu? To by było bardzo miło z Waszej strony. :P

A teraz wracając do tak zwanego adremu. Na anglojęzycznym blogu wydawnictwa Tor Books (tor,com) można przeczytać wiele ciekawych rzeczy, już wiele razy polecałem tę stronkę. Jedna z tamtejszych autorek i blogerek, Leigh Butler, robi świetną rzecz - czyta od nowa kolejne rozdziały kolejnych tomów "Kół Czasu", omawiając pokrótce ich treść i je komentując (The Wheel of Time reread). I niedawno wzięła się za podobną robotę nad cyklem Martina, tyle, że nie reread a read, bo czyta te książki po raz pierwszy. :D To na prawdę niezły pomysł, polecam śledzenie jej pracy:

A READ OF ICE AND FIRE

Dla tych, którzy chcieli by wiedzieć, "co to jest i czemu tak żre" - pierwszy wpis.

Cytat:
Prologue

What Happens

Two men of the Night’s Watch, Will and Gared, ride through the woods with their new commanding officer, Ser Waymar Royce. Will is a former poacher, Gared a grizzled veteran; neither of them have much respect for Royce, an arrogant eighteen-year-old lordling. They have been tracking a group of wildling raiders beyond the Wall. Will and Gared are both uneasy, sensing something wrong in the woods, but Royce only makes fun of them for it. Will tells Royce again of how he had found the wildlings’ camp, with its inhabitants dead, sitting or lying where they had fallen, but Royce doesn’t believe him, and insists on seeing the campsite for himself.

Will leads him there, leaving Gared behind to guard the horses, but when Will and Royce reach the site, the bodies are all gone. Royce sends Will up into a tree to look for a fire, and once there Will sees shapes moving in the trees; it suddenly grows much colder. Then, Royce is confronted by one of what Will calls “The Others”; five more emerge to watch as Royce duels with the first. Royce holds his own for a bit, but then is wounded by the Other’s strange crystalline sword, and on the next pass Royce’s sword shatters. The rest converge on him and slaughter him as Will watches from the tree, and then disappear. Will climbs down and picks up Royce’s shattered sword, thinking to take it back as evidence, and turns to find Royce’s mutilated corpse standing over him. Royce begins choking Will to death.

Commentary

Frozen zombies, by George!

Er. Literally, in this case, eh?

Well, that’s certainly starting off your epic fantasy series with an extremely creepy bang, I’ll say. This whole scene was straight out of a horror movie.

A good horror movie, mind you. The writing did a superb job of immediately putting the reader in the moment, and conveying the eerie, ominous atmosphere of… um, wherever they are.

Okay, I looked it up on the map, and it turns out they are in… The North.

Helpful!

But at least that explains the cold:

”I saw men freeze last winter, and the one before, when I was half a boy. Everyone talks about snows forty foot deep, and how the ice wind comes howling out of the north, but the real enemy is the cold. It steals up on you quieter than Will, and at first you shiver and your teeth chatter and you stamp your feet and dream of mulled wine and nice hot fires. It burns, it does. Nothing burns like the cold. But only for a while. Then it gets inside you and starts to fill you up, and after a while you don’t have the strength to fight it. It’s easier just to sit down or go to sleep. They say you don’t feel any pain toward the end. First you go weak and drowsy, and everything starts to fade, and then it’s like sinking into a sea of warm milk. Peaceful, like.”

Brr. I felt cold reading it, and my apartment is overheated at the moment.

So I’m guessing from this introduction that we are not in for a whole lot of happy fun times in this series. Of course, I’d pretty much known that already. I’ve managed to avoid spoilers on the specifics of ASOIAF, but I’ve caught more than enough in general about the dark grittiness and the wanton character-killin’ and so forth. Which is fine, as long as I don’t know ahead of time who gets killed. Or maybe the more relevant question is who stays dead, eh?

Overall, nicely done, with just enough worldbuilding tidbits to pique the interest without drowning you in exposition. Little bits like this one:

[Will] was a veteran of a hundred rangings by now, and the endless dark wilderness that the southron called the haunted forest had no more terrors for him.

And fortunately I don’t have to remember any of these characters, except possibly Gared, because they’re all dead. Although, I’m not sure if it counts when they haven’t stopped moving afterwards. Eeek.

Speaking of which, the description of the frozen zombies were really well-done, but I particularly liked the description of the main Other guy’s voice:

The Other said something in a language that Will did not know; his voice was like the cracking of ice on a winter lake, and the words were mocking.

And his sword:

No human metal had gone into the forging of that blade. It was alive with moonlight, translucent, a shard of crystal so thin that it seemed almost to vanish when seen edge-on. There was a faint blue shimmer to the thing, a ghost-light that played around its edges, and somehow Will knew it was sharper than any razor.

CREEPY. And, awesome. So far, so good.

Bran

What Happens

Seven-year-old Bran Stark rides with his brother, Robb Stark, and his half-brother (and bastard) Jon Snow to watch his first execution. Robb had told Bran he thinks the sentenced man is a wildling sworn to Mance Rayder, the King-beyond-the-Wall. The beheading is carried out by his father, Lord Eddard Stark of Winterfell, with the greatsword called Ice, and on Jon’s advice Bran forces himself not to look away. The head rolls to Theon Greyjoy, Eddard’s ward, who kicks it away with a laugh. As they head back to Winterfell, Bran speaks with his father, who tells him the man was actually a deserter from the Night’s Watch, and explains to him why the Starks always carry out their own sentences.

Jon and Robb find the corpse of a direwolf, bigger than Bran’s pony; Theon comments that it has been two hundred years since a direwolf has been seen south of the Wall. It transpires that the direwolf was a bitch, and had whelped a litter before dying of wounds inflicted by an antler lodged in her throat; Bran does not understand why that makes the men in the party afraid. Theon wants to kill the pups as well, but Bran protests fiercely, and Robb agrees. Eddard is unwilling at first, but Jon points out to him that the sigil for the Starks is a direwolf, and there are exactly five pups in the litter, one for each of his living children; Jon excludes himself from this count. Eddard regards him thoughtfully, and tells Bran and Robb they may keep the pups only if they feed and train them themselves. As the party is riding off, Jon hears a noise, and goes back to find a sixth pup, an albino, which he declares belongs to him.

Commentary

Oops, I guess I don’t have to remember Gared either, since I’m about 97% sure he was the guy who just got his head chopped off here. (The executee is described as missing both ears and a finger, which are the same extremities Gared is described as having lost to frostbite in the Prologue.) Man, that sucks, Gared, sorry. Beats being a frozen zombie? I guess?

Also, I am such a girl sometimes, because: puppies!

Okay, puppies destined to grow up to be giant, scary, probably-slavering monster-wolves, but hey. Puppies! Highly Symbolic Puppies, while we’re at it. Which of course is the best kind.

Anyway. So: Stark, Winterfell, Greyjoy, Snow, Ice…. I am maybe just possibly sensing a theme here, with the names. WHAT CAN IT BE. Also, like fragments like this:

The late summer snows had been heavy this moonturn.

Summer snows? Ye gods. So, what I’m getting out of this is, it is fucking cold in this part of the world. Clear copy, thanks.

I can’t help but think that must have an effect on the people who live there, and all the dialogue in this chapter seems to back that up:

“The blood of the First Men still flows in the veins of the Starks, and we hold to the belief that the man who passes the sentence should swing the sword. If you would take a man’s life, you owe it to him to look into his eyes and hear his final words. And if you cannot bear to do that, then perhaps the man does not deserve to die.”

Eddard’s philosophy on carrying out his own sentences is remarkably like his name and his world: cold and harsh, but clean. I’ve certainly come across worse ways to be. Same thing goes for taking a seven-year-old to an execution; that might be cruel in a softer setting, but it’s immediately clear that in this world, no one gets to be a child for very long if they want to survive. Not a place of luxury, or leniency, at all.

Although, even so, I was frankly startled when Jon Snow’s age was mentioned as being fourteen. Fourteen!

Speaking of which, the main effect this chapter had, for me, was to instantly identify Jon Snow as the most interesting character in it. Bran is cute and all, but is too young to have much going on in the character department yet; Robb seemed generic, Theon’s a jerk, and Eddard is Inscrutable Lord Guy, but you can tell even from Bran’s immature perspective that Jon is pretty kickass, especially for a fourteen-year-old. And, of course, the outsider character is almost always automatically the most interesting, if for no other reason than that they tend to have much more baggage than the other characters. But Jon seems cool; I just “met” him, and I’m already rooting for him.

Therefore, I’m very happy he got a puppy. The special, albino/outsider/different puppy, lest we forget. I’m sure that’s not fraught with meaning at all.

Also, there’s this, when Bran is thinking about the stories he’s been told about wildlings:

They consorted with giants and ghouls, stole girl children in the dead of night, and drank blood from polished horns. And their women lay with the Others in the Long Night to sire terrible half-human children.

I really really hope that this is all tall tales, but I have a distinct feeling that it isn’t. Not all of it, anyway. Ew.

:D

Zaproszone osoby: 1

geralt 
Prorektor

Wysłany: 2012-04-07, 01:25   

Czy nie lepiej po prostu zalinkować do tego wpisu? Podejrzewam, że cytowanie całych wpisów może zostać źle odebrane przez blogerów - i to nie bez uzasadnienia, bo powielanie tych samych treści w innych miejscach nie służy pozycji strony w google. Ktoś się napracuje, a później wartość tekstu spada, bo roboty widzą go w wielu miejscach.

Nieznany napisał/a:
Geri lub Linka

A razem nie możemy podjąć się takiego zadania? :maruda: :p

PS. W jakim wieku jest Hodor? Bo tak sobie teraz czytam "Taniec ze smokami" po polsku i z tyłu widzę, że to "chłopiec". A w serialu ma siwe włosy.

Nieznany 
Rektor

Wysłany: 2012-04-07, 17:11   

Oj mogłem zalinkować ( :hyhy: ), poprawię się następnym razem, mamusiu. :P

geralt napisał/a:
PS. W jakim wieku jest Hodor? Bo tak sobie teraz czytam "Taniec ze smokami" po polsku i z tyłu widzę, że to "chłopiec". A w serialu ma siwe włosy.
Nie wiem, w jakim wieku, ale może "chłopiec" odnosi sie do pracy, którą wykonywał, czyli bycia chłopcem stajennym :?: Poza tym Niania jest jego prababką, a ile ona może mieć lat, gdy zaczyna się GoT? 80? No to pewnie nie ma więcej, niż 20-25 lat. A że siwe włosy... jest duży i silny, to może być też siwy. A aktor grający Hodora jest z mojego rocznika.

geralt 
Prorektor

Wysłany: 2012-04-26, 20:33   

Uwaga na wywiady z Sapkowskim! W takim jednym radiowym baardzo zaspoilerował z ostatniego tomu PLiO. Swoją drogą - jego interpretacja zakończenia jest równie jednoznaczna, jak moja.

Nieznany 
Rektor

Wysłany: 2012-04-27, 23:06   

GoT - powieść graficzna

Onet Kultura napisał/a:
Po sukcesie serialu HBO bestsellerowa powieść George’a R.R. Martina doczekała się kolejnej adaptacji. Komiksowa „Gra o tron” właśnie ukazała się nakładem wydawnictwa Amber. [...]

Za komiksową adaptację powieści George’a R.R. Martina odpowiedzialni są Daniel Abraham (scenariusz) i Tommy Patterson (rysunki), których w pracy wspierał sam autor powieści. Dzięki jego pomocy udało się im w miarę wiernie przełożyć na język komiksu wielowątkową historię znaną z powieści. Fani na pewno zauważą, że nie obyło się bez kilku uproszczeń fabularnych i pewnych zmian w charakterystykach niektórych bohaterów, ale ogólnie nie jest źle.

Od strony graficznej komiks nieco rozczarowuje. Rysunki Tommy’ego Pattersona, aczkolwiek bardzo staranne i pełne detali są zbyt kreskówkowe, a kolory zbyt żywe i nie do końca pasujące do mrocznej i krwawej historii.

Światową premierę komisowa "Gra o tron" miała we wrześniu ubiegłego roku. Seria publikowana jest w cyklu miesięcznym i została zaplanowana na 24 zeszyty (po 29 stron każdy, przy założeniu autorów, że jedna strona powieści = jedna strona komiksu). Wydany przez Amber album opatrzony podtytułem „powieść graficzna”, to zbiorcze wydanie pierwszych 6 zeszytów cyklu. Mimo zastrzeżeń, czekam na następne.

Autor: Rafał Olbromski

geralt 
Prorektor

Wysłany: 2012-04-27, 23:53   

O komiksach/powieści graficznej (to to samo) już było w temacie o serialu :lol:

Cytat:
ale ogólnie nie jest źle.

Jest bardzo źle. Ja na tych obrazkach widzę "Świnkę Pigi" z rodu Targaryenów, która spotyka khala "Rambo" :? :x Przy okazji widać jak (mimo paru szczegółów) wielkiej rzeczy dokonało HBO przy ekranizacji. Jeśli ktoś się zabiera za prawdopodobnie najlepszą historię, jaka kiedykolwiek została spisana, to sorry, ale poprzeczka jest w kosmosie.

Nieznany 
Rektor

Wysłany: 2012-04-28, 16:06   

geralt napisał/a:
O komiksach/powieści graficznej (to to samo) już było w temacie o serialu
Już nie ogarniam. :lol:

Ravena 
Przyjaciel forum
Wiedźma Cwaniara

Wysłany: 2012-04-29, 14:24   

Geri, jesteś nieobiektywny ;)
Moim zdaniem rysunki są dobre., niczego im nie brakuje. Ale piszę to z pozycji osoby, która fanką nie jest (a może jeszcze nie zdążyła być, "Gra" wciąż stoi na półce nieprzeczytana ^^ a serial nieobejrzany).
http://www.piesnloduiogni...es-komiks11.jpg
http://www.piesnloduiogni...es-komiks04.jpg
http://www.piesnloduiogni...es-komiks08.jpg
Okej, sosenki są uproszczone :lol:

geralt 
Prorektor

Wysłany: 2012-04-29, 14:59   

Już pomijając te białe "duszki Kacperki" (choć serialowe "małpy" w roli "Innych" też budzą mieszane uczucia :lol: ), wstęp jeszcze ujdzie, ale im dalej, tym gorzej. Tu nie chodzi o to, czy rysunki są ładne czy brzydkie - po prostu najważniejsze postacie w ogóle nie są do siebie podobne, a cały klimat powieści bierze jakoś w łeb. Może tego nie da się przenieść na komiks? Albo trzeba by zrobić taki jeszcze grubszy od książki.

geralt 
Prorektor

Wysłany: 2012-07-01, 23:50   

"... and six pages description of every last meal" :lol:

geralt 
Prorektor

Wysłany: 2013-01-20, 20:32   

Choć nie powinno to być zdziwieniem, wygląda na to, że na kolejne tomy sobie poczekamy. Anglojęzyczna wikipedia podaje, że dwa ostatnie tomy mają mieć po 1500! stron (ciekawe na ile podzieli je polski wydawca), a do października zeszłego roku powstało ich 400, z czego 200 uznanych za niewymagające zmian. Najbardziej optymistyczne i realne zapowiedzi zakładają przy dobrych wiatrach powstawanie 500 stron na rok, więc wszystko wskazuje na to, że najwcześciej Winds of Winter można się spodziewać w 2015 roku.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Winds_of_Winter

Nieznany 
Rektor

Wysłany: 2013-01-20, 21:41   

Ano zupełnie mnie to nie dziwi, dobrze obaj wiemy, jak wielowątkowa jest opowieść snuta przez Martina. Jeżeli facet chce to pociągnąć na poziomie nie niższym od wcześniejszych tomów (a nie miałbym nic przeciwko nieco nawet wyższym lotom - choćby takiemu pułapowi, na jakim latają smoki ;) ), to musi włożyć w pisanie spory wkład swojej pracy, wyobraźni i Weny, na którą ma chyba abonament. :)

Poczekamy. :D

Saule 
Towarzysz

Wysłany: 2013-06-02, 19:21   

"Gra o tron" za mną :) Świetna lektura. Bardzo dobrze się czytało, zwłaszcza, że język jest bardzo lekki, przystępny. Świat, bohaterowie są realistyczni, prawdziwi - to duża zaleta. Ale podobała mi się też bardzo obecność tej odrobiny magii, bajecznych stworzeń, tej nuty fantastycznego klimatu. Niemała ilość bohaterów. Jedni od razu wzbudzają sympatię (moją chyba najbardziej Tyrion - inteligentny, z dystansem do siebie, szczery), drudzy - wręcz przeciwnie, a jeszcze w stosunku do innych ma się mieszane uczucia. Zdecydowanie nie można się nudzić przy tej książce. Sporo się dzieje, do tego ten rozbudowany świat, w którym dzieci muszą szybko dorastać. Muszę przyznać, że czasami zapominałam, że niektóre postacie są tak bardzo młode. Może dlatego, że współczesne dzieci tak wcześnie dorosłego życia nie zaczynają.
Spoiler:
Daenerys - na początku wystraszona, uległa bratu; jak na swój wiek musiała wiele przejść, zmieniła się; choć na koniec zaczęłam się trochę zastanawiać czy jednak nie ma w sobie też jakieś odrobiny szaleństwa swojej rodziny. Interesujące jak dalej rozwinie się jej postać.
Sansa - przyznaje, trochę mnie drażniła, taka głupiutka dziewczynka, która zwraca uwagę tylko na to, co powierzchowne; jednak potem zrobiło mi się jej żal; została brutalnie wyrwana z tego swojego zamkniętego, ograniczonego świata; nagle zobaczyła, że świat nie jest do końca taki piękny; ciekawa jestem czy znajdzie w sobie siłę, żeby jakoś się ogarnąć.
Ciekawa jestem, czemu Ned tak bardzo był wrażliwy na punkcie matki Jona; kim ona była? I o co chodziło z tym obiecywaniem Lyannie - parę razy w książce była mowa, że na łożu śmierci musiał jej coś obiecać. Może to chodziło o Jona?

Ciekawe jak dalej się to wszystko potoczy :)

ira 
Przedszkolak

Wysłany: 2013-06-07, 22:42   

Przerwałam cykl o Westeros w połowie "Uczty dla wron", znudzona włóczeniem się Aryi, marudzeniem Cersei i otwieraniem przez autora kolejnych wątków, porzucanych następnie bez słowa.
I tak sobie pomyślałam, że więcej już po to nie sięgnę.

Dziś natomiast usłyszałam od znajomego tak entuzjastyczną opinię na temat "Tańca ze smokami", że zastanawiam się nad powrotem do serii. Tym bardziej, że i tak lekturę ponowną pierwszego tomu mam w planach.

Nieznany 
Rektor

Wysłany: 2013-06-07, 23:03   

"Taniec", to coś w rodzaju "Uczty", tylko primo jest lepiej napisany, drugie primo dotyczy ciekawszych (może kwestia gustu, ale jednak) postaci, trzecie primo jest w nim kilka scen, które warto przeczytać, no i dokłada sporo puzzli do stworzonej już układanki, a to, co się okazuje, jest miejscami tożsame a miejscami bardzo odmienne od tego, czego się można spodziewać. Także - zmęcz "Ucztę", przeczytaj "Taniec ze smokami" i czekaj, jak wszyscy, na ciąg dalszy, przez kolejnych kilka lat. :P

ira 
Przedszkolak

Wysłany: 2013-06-07, 23:26   

Nieznany napisał/a:
czekaj, jak wszyscy, na ciąg dalszy, przez kolejnych kilka lat

A można się nie doczekać, bo pan autor pierwszej świeżości nie jest.

Zacznę od początku, to może w sam raz na kolejny tom skończę... :>

Saule 
Towarzysz

Wysłany: 2013-07-12, 20:54   

"Starcie królów" pochłonęłam szybko, natomiast pierwsza część "Nawałnicy mieczy" w połowie zaczęła mnie nużyć. Muszę chyba zrobić sobie przerwę zanim zabiorę się za drugą część.

[Lean, mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko, jeśli jeszcze trochę książki przetrzymam :) ]

Zmęczyły mnie chyba niektóre postacie. Catelyn mnie drażni, Joffrey jest tchórzliwym sadystą, Cersei jest nudna, Jon bez wyrazu, cierpi na syndrom "bękarta".
No nic, zobaczymy jak dalej się akcja rozwinie.

Odpowiedz do tematu